Probleme cheie în
comunitățile distribuite
Vom numi
"distribuită" orice comunitate de practica care nu se poate baza pe
întâlniri periodice faţă în faţă ca principal vehicul pentru conectarea
membrilor. Comunităţile distribuite traversează mai multe tipuri de limite.
Comunităţile distribuite in zone geografice diferite unesc oameni cu fusuri
orare diferite, din ţări diferite. Ca şi comunităţile locale, se fac schimburi
de idei si perspective, se ajută reciproc, documentează procedurile, şi
influenţează echipele de operare şi unităţile de afaceri. De asemenea, ei unesc
organizaţile. Într-o eră a globalizării şi a comunicării la nivel mondial,
comunităţile distribuite se dezvoltă rapid.
Toate comunităţile sunt
distribuite într-o anumită masură. Ele atrag membri din părţi diferite ale
organizaţiei, diferite etaje, chiar si diferite locaţii. Unirea mai multor
membri care locuiesc la distanţe mari unii de ceilalti, care au o istorie şi o
cultură diferită, prezintă un nou set de probleme. Atunci cand toţi aceşti
patru factori, distanţa, mărimea, afiliere de organizare şi diferenţele
culturale se întâlnesc, susţinerea comunităţilor devine tot mai dificilă.
Este evident că fusul orar
diferit şi separarea geografică fac mai dificilă conexiunea membrilor din
comunitate. Ei trebuie sa recurgă la tehnologii care nu sunt real substituite
pentru interacţiunea faţă în faţă. Distanţa nu este doar fizică, comunitatea insăşi
tinde să se simtă la distanţă. Distanţa face pur si simplu mai greu să ne
amintim că exista acea comunitate. Desigur, "prezenţa" comunităţii
reprezintă intotdeauna o problemă, deoarece chiar si comunităţile locale în mod
obişnuit trec graniţele, prin urmare există o distanţă fizică între membri
comunităţii. Membri care locuiesc in aceeaşi clădire sau oraş, deseori se
întâlnesc din întâmplare, pe hol, în lift, la şedinţe sau la cantină. Ei se pot
întalnii cu uşurinţă unul cu altul, chiar si atunci când sunt implicaţi
marginal în comunitate. Comunităţile distribuite sunt în general mai puţin
"prezente" pentru membri lor. Pe o conferinţă video sau pe un site
Web, membrii comunitaţii nu ies în evidenţă, cu excepţia cazului în care
aceştia fac o contribuţie, deschid un subiect sau cer ajutorul. Membrii nu pot
să vadă cât de multe persoane citesc, şi beneficiază de o discuţie abordată.
Spre deosebire de întalnirile fizice, teleconferinţele şi site-urile Web nu dau o posibilitate
uşoară de formare a reţelelor informale. Din cauza acestor bariere, este nevoie
de un efort mai mare pentru membrii comunitătilor pentru a cere ajutor
comunităţii, a face spontan schimb de idei sau unirea în reţea cu alţi membri.
Dimensiunea comunităţii şi
distanţa geografică nu sunt neapărat legate una de cealaltă. Pot exista
comunităţi globale mici şi comunităţi locale mari. Deoarece comunităţile
distribuite atrag, de obicei, membrii dintr-o bază mai largă de aderare,
acestea pot fi foarte mari, frecvent ating dimensiuni de cateva sute de membri
şi uneori peste o mie. Nu este posibil să cunoaştem personal asa multi oameni,
chiar şi în cazul întâlnirilor faţă în faţă, nici nu mai putem vorbi despre
cunoaşterea prin tehnologie. Mărimea are importanţă pentru modul în care
comunităţile se pot structura. Atunci când luam în considerare şi distanţa,
mărimea devine un factor şi mai important.
Comunităţile distribuite
în mod obişnuit, se intind peste mai multe graniţe faţă de grupurile locale.
Comunităţile distribuite pot traversa divizii ale aceleiaşi societăţi, diferite
unităţi comerciale din cadrul aceleiaşi societăţi sau cu totul alte
întreprinderi. Chiar dacă companiile din comunităţi la nivel mondial fac parte
din aceiaşi organizaţie globală, fiecare are propriile sale obiective şi priorităţi,
care sunt uneori conflictuale. De exeplu unele companii de petrol au avut
parteneriate cu alte companii petroliere care au fost concurenţi direcţi ai
acestora în alte părţi ale globului. Comunităţile de practică mari de pe glob,
de cele mai multe ori prezintă probleme mai serioase în comparaţie cu
comuniţăţile locale în obţinerea managerilor seniori cu priorităţi conflictuale
pentru a cumpăra cu adevărat în ideea impărtăşirii cunoştinţelor cu alte
companii sau unităţi comerciale. Acest lucru este complicat deoarece intervine
nevoia de a elabora criterii care să se ocupe de proprietatea intelectuală.
Astfel de probleme pot fi blocaje serioase pentru comunităţile care acoperă
organizaţii, unde proprietatea intelectuală reprezintă o sursă de avantaj competitiv.
Comunităţile distribuite
sunt deseori formate din membri ce aparţin unor culturi diferite. Culturile
naţionale sunt tipul cel mai evident, dar culturile organizaţionale şi
profesionale pot prezenta probleme în societăţile diversificate sau atunci când
când a existat activitate multă de achiziţie şi fuziune. Persoane care provin
din medii culturale diferite pot avea diferite moduri de raportare în cadrul
comunităţii, iar acest lucru poate afecta dezvoltarea comunităţilor globale.
Dorinţa oamenilor de a întreba, care dezvăluie "ignoranţa" acestora,
negativismul lor, contrazicerea unor experţi cunoscuţi, urmărirea altora în
conversaţie, toate aceste comportamente variază foarte mult între diferite
culturi. Diferențele culturale pot duce cu ușurință la dificultăți de
comunicare și interpretare greșită. Într-un caz de fuziune a unei companii
europere cu una americană, oamenii au realizat cp au avut interpretări diferite
ale modului de a veni la o întălnire. Europenii sau venit mereu foarte bine
pregătiţi, cu o orgine de zi şi documente elaborate în prealabil, ei crezând că
americanii nu şi-au făcut temele, ori pentru că au fost leneşi ori pentru că nu
le-a păsat. Americanii au fost obişnuiţi să îşi elaboreze documentele împreună,
la şedinţe, şi au interpretat buna pregătire a europenilor ca o modalitate prin
care doresc să preia conducerea. Comunităţile distribuite de succes trebuie să
înveţe să abordeze diferenţele culturale, fară a le minimiza sau a judeca
oamenii.
Diferenţele lingvistice
pot fi o barieră importantă în comunicare. Ele pot intensifica graniţele
culturale, chiar si atunci când toţi vorbesc o limbă comună. Cei care nu
vorbesc fluent o limbă străină pot să nu înţeleagă nuanţele şi conotaţiile din
spatele unor termeni sau pot ezita să vorbească în cazul în care sunt nesiguri
pe capacitatea lor de a se exprima în mod eficient.
Accesul la tehnologie
poate fi o barieră în comunicare. Comunităţile se bazează pe conexiunile între
membri. În cazul în care pur şi simplu conexiunea este dificilă, oamenii nu se
implică aşa mult în comunitate, cel puţin nu regulat. Un membru al comunitaţii
globale din Nigeria a fost nevoit sa aştepte douazeci de minute pentru a se
conecta la siteul Web datorită vitezei sale scazute la internet. Chiar dacă nu
era necesar să stea la calculator tot timpul, el considera experienţa de
conectare plictisitoare şi a făcut contribuţii rare în comunitate, în
comparaţie cu alti membri ai acesteia. Comparam această experienţă cu cea a
unei comunităţi locale, o simplă plimbare pe hol pentru a gasi pe cineva cu
care să vorbească. Efortul special pe care membri il fac pentru a se conecta
creşte costurile comunităţii, în termeni de timp şi efort de participare,
creşte inerţia pe care comunitatea este nevoită
să o depăşească, şi face mai important oferirea de valoare concretă membrilor
sai.
No comments:
Post a Comment