Comunitati de practica
O comunitate de practica este un grup de
oameni ce împărtaşesc o preocupare, un set de probleme, sau o pasiune despre un
subiect comun, o pasiune pentru o activitate profesionala sau personala. Comunitatea
işi consolidează cunoştinţele într-un anumit domeniu prin interacţiunea
permanentă a membrilor ei. Exemple de comunităţi de practică in mediul online,
lumi virtuale: Second Life, Entropia Universe. Furnizare de informaţii: Blogurile, Google Docs,
Forumurile, Wikis. Reţele: Youtube, Linkedin, Facebook.
Aceşti oameni din comunitate nu lucrează
neapărat impreună în fiecare zi, ci ei se întâlnesc deoarece văd potenţial şi valoare
în interacţiunile lor. În timp ce işi petrec timpul împreună, de obicei,
împărtăsesc informaţii, înţelegere şi se consultă reciproc. Ei se ajută
reciproc rezolvarea problemelor. Ei discuta despre situaţile lor, aspiraţiile
lor dar si nevoile pe care le au. În aceste comunităţi se regăsesc membri cu
probleme comune, idei comune şi se acţionează în echipă. Membrii pot crea
instrumente, standarde, modele generice, manuale şi alte documente sau pot
dezolta pur si simplu o înţelegere tăcită pe care o împărtăşesc. Cu toate că
sunt acumulate cunoştinţe, ei devin informaţional legaţi de valoarea pe care o
regăsesc în studiul de grup. Această valoare nu este doar un instrument pentru
munca lor, este acumulată o satisfacţie personală pentru că se formează noi
prietenii care sunt legate prin
obiective comune. Odată cu trecerea timpului, comunitaţile dezvoltă o
perspectivă unică asupra subiectului lor. Se dezvoltă relaţii personale şi
modalităţi de interacţiune. Ei pot dezvolta chiar şi un sentiment comun de
identitate.
Într-o comunitate nu exista diferente de
putere intre membri acesteia. Un expert cu siguranta va avea mai multe
cunostinte fata de un incepator si isi va folosi aceste abilitati contribuind
la imbunatatirea cunostintelor in cadrul comunitatii, nu dintr-o maniera
formala pt a controla resursele, a da ordine celorlalti sau aproba promovarile.
Scopul unei echipe il constituie insiruirile de atributii care impreuna
contribuie la un obiectiv comun, predefinit.
Leaderul
echipei pastreaza echipa strans unita si pune accentul pe contributia fiecarui
membru pentru indeplinirea obiectivului ales. Un lucru important intr-o
comunitate de practica este investitia personala a fiecarui membru in domeniul
lui de cunoastere. Un domeniu este diferit de un task. Acesta nu este atât de
mult o realizare specifică, ca un teritoriu, o zonă de interes comun pe care
comunitatea o explorează. Un coordonator de comunitate nu "conduce" comunitatea
în sens tradițional ci uneşte oamenii. O comunitate poate întreprinde sarcini
și proiecte specifice în cadrul dezvoltării practicii sale. Se poate creea o
echipă pentru a stabili un standard sau pentru a documenta o procedură. Comunitatea
nu este definită prin oricare dintre aceste sarcini. Ea este definită prin
angajamentul fundamental de a explora domeniul său și schimbul de cunoștințe
relevante.
Nevoia organizaţilor de a deveni mai
sistematice despre cunoaşterea de "gestionare" şi în felul acesta se
va forma o nouă structură în mediul de afaceri. Cunoaşterea a devenit cheia
succesului. O resursă poate fi prea valoroasă ca sa o putem lasa la voia
întâmplării. Companiile trebuie să
înţeleagă exact această cunoaştere care le va oferi un avantaj competitiv. Ele
trebuie să işi păstreze aceste cunoştinţe, să le aplice, să folosească pârghii
în operaţiunile lor iar apoi să le răspândească în cadrul organizaţiei. Cultivarea comunitaţii de
practică în domenii strategice este un mod practic de gestionare a
cunostinţelor ca un activ.
No comments:
Post a Comment